Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2012

Η ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΛΟΥΚΕΤΟ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ 260 ΕΤΩΝ - ΑΦΗΣΕ ΧΩΡΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΤΗΝ ΑΘΩΝΙΑΔΑ


  Την μετεγκατάσταση των μαθητών της Γ΄ Λυκείου της Αθωνιάδας Εκκλησιαστικής Ακαδημίας, που λειτουργεί στις Καρυές του ΄Αγιου Όρους, στο Εκκλησιαστικό λύκειο Νεάπολης, αποφάσισε το Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με έγγραφο που εστάλη στους γονείς τους και στην διεύθυνση του σχολείου.

  Φυσικά το υπουργείο και η κ. Άννα Διαμαντοπούλου έδιεξαν από την αρχή της χρονιάς το τι σκοπό είχαν για την Αθωνιάδα και δεν έστειλαν ούτε τις βασικές ειδικότητες καθηγητών. Και επειδή η κ. Διαμαντόπουλου αδυνατεί να στείλει 3 καθηγητές ζητά από τους μαθητές της Γ' Λυκείου να αλλάξουν σχολείο και να μεταφερθούν στη Νεάπολη Θεσσαλονίκης. Οι μαθητές μέσω ανοιχτής επιστολής εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκεια τους λέγοντας πως θα παραμείνουν στο Άγιο Όρος μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς!

  Η Αθωνιάδα Εκκλησιαστική Ακαδημία συμπληρώνει φέτος 263 χρόνια ιστορίας στην Ελληνική Εκπαίδευση αποτελώντας και ένα από τα αρχαιότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας. Μέσα στο γενικότερο ξύλωμα κάθε τι ελληνικού και ιστορικού στοιχείου που επιχειρεί εδώ και καιρό η κ.Διαμαντοπούλου από το ελληνικό σχολείο, έβαλε στο μάτι και την Αθωνιάδα.
 
   Γιατί δεν μπορεί να μην γνωρίζει ότι μεταξύ των κορυφαίων μαθητών που θήτευσαν στη Αθωνιάδα ιδιαίτερη θέση κατέχουν ο Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Άνθιμος Ολυμπιώτης, ο Ιώσηπος Μοισιόδακας, ο Σέργιος Μακραίος, ο Αθανάσιος Πάριος, ο Δαμασκηνός Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ο Παΐσιος Καυσοκαλυβίτης, ο Ιωάννης Πέζαρος. Επίσης διατέλεσαν μαθητές ο Αθανάσιος ο Κουλακιώτης,  Κύριλλος Παπαδόπουλος και ο πρώτος Σχολάρχης της θεολογικής Σχολής της Χάλκης Κωνσταντίνος Τυπάλδος.  Μαθητής της Αθωνιάδας ήταν και ο  Ρήγας Φεραίος, η προσφορά του οποίου διαχρονικά αναγνωρίζεται ως ανεκτίμητη...



Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΗΣ ΑΘΩΝΙΑΔΑΣ

"Είμαστε οι Αλέκωβ Θωμάς, Αλεξόπουλος Δημήτριος, Γαβράς Ραφαήλ, Καλαφάτης Κωνσταντίνος, Μαντζανάς Σωτήριος, π. Γυμνάσιος, αγιορείτης μοναχός, Πίντεα Ιωάννης και Τσέκενης Γεώργιος μαθητές της Γ΄τάξης Λυκείου της ιστορικής Αθωνιάδος Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αγίου Όρους. Καταγόμαστε από Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία και είμαστε μία αγαπημένη τάξη, πράγμα το οποίο αποδεικνύουμε μέσα από τα βιώματα μας, το παράδειγμα της αγάπης του αλληλοσεβασμού και της αλληλεγγύης.

Αφήσαμε πίσω τους δικούς μας ανθρώπους, ακόμα και την ίδια μας την πατρίδα, για να έρθουμε σε ένα ασφαλές λιμάνι, το λιμάνι του Αγίου Όρους, και να συνεχίσουμε την πορεία των Αγίων και Σεβαστών Πατέρων, που για εμάς είναι θησαυρός ανεκτίμητος μπροστά στο δύσκολο κλίμα που επικρατεί ολοφάνερα στη εποχή μας.


Η μαθητική μας πορεία στη Σχολή έπαιξε και συνεχίζει να παίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωή μας, γιατί η Αθωνιάδα αποτέλεσε διαχρονικά στάση και πορεία ζωής όχι μόνο για μαθητές αλλά και για την κοινωνία ολόκληρη, διότι η ιστορική αυτή Σχολή έχει «προσφέρει» στον τόπο μας σεβάσμιες, αξιότιμες και άγιες προσωπικότητες όπως ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος, ο Άγιος Μακάριος ο Νοταράς, ο Άγιος Αθανάσιος ο Κουλακιώτης, ο Ρήγας Φεραίος, ο Ευγένιος Βούλγαρης και πολλοί άλλοι.


Η Σχολή, την οποία στηρίζουμε και κυρίως μας στηρίζει εδώ και πολλά χρόνια, μας εξασφαλίζει πτυχίο και επαρκή γνώση βυζαντινής μουσικής αλλά και βυζαντινής αγιογραφίας, τα οποία διδασκόμαστε από την Α΄ τάξη του Γυμνασίου. Ήδη σχεδόν όλοι μας προχωράμε με εντατικούς ρυθμούς τα πτυχιακά μας έργα στην αγιογραφία.


Όπως είναι γνωστό, τα τελευταία χρόνια η Σχολή λειτουργεί, κυρίως, με αναπληρωτές καθηγητές. Φέτος, από την αρχή της χρονιάς αντιμετωπίσαμε και συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε ιδιαίτερο πρόβλημα καθώς απουσιάζουν ακόμη και τώρα βασικές ειδικότητες εκπαιδευτικών. Το πρόβλημα αφορά φυσικά όλες τις τάξεις, αλλά κυρίως εμάς, εφόσον δεν διδαχτήκαμε ακόμα μαθήματα στα οποία θα κληθούμε να εξεταστούμε σε πανελλαδικό επίπεδο π.χ. βιολογία.

Παρόλα αυτά ήμασταν σίγουροι πως θα βρισκόταν, μετά και τις συνεχείς προσπάθειες των Πατέρων της Ιεράς Κοινότητας, μία λογική λύση εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας που θα έλυνε το πρόβλημά μας. Εντούτοις, ενημερωθήκαμε από τους γονείς μας, τους οποίους πληροφόρησε η Διεύθυνση του Σχολείου, ότι σύμφωνα με πρόταση που στάλθηκε από το αρμόδιο Υπουργείο στη 1-2-2012 καλούμαστε να εγκαταλείψουμε τη Σχολή και να μεταφερθούμε ως Γ΄ Λυκείου στο Εκκλησιαστικό Λύκειο Νεάπολης!!!


Χάσαμε, πραγματικά, τη γη κάτω από τα πόδια μας τόσο εμείς όσο και οι γονείς μας! Κατάπληξη και αγανάκτηση μας κυρίευσαν και αναρωτιόμαστε: Πως είναι δυνατόν να εγκαταλείψουμε τη Σχολή μας στο μέσο της χρονιάς μετά από τόσα χρόνια παραμονής σ’ αυτήν; Πως μπορούμε να αφήσουμε στη μέση τις εργασίες μας που έχουν σχέση με τη βυζαντινή μουσική και αγιογραφία; Μα δεν υπάρχουν επιτέλους 2-3 εκπαιδευτικοί να σταλούν στην Αθωνιάδα, όταν στα υπόλοιπα σχολεία έχουν προσληφθεί εκατοντάδες εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων και σε πολλές περιπτώσεις πλεονάζουν; Θεωρείται για όλους εσάς τους αρμόδιους ευκολότερο να μετακινηθεί μία ολόκληρη τάξη από το να έρθουν στη Σχολή 2-3 καθηγητές; Παραβλέπετε με την πρότασή σας ότι το πρόβλημα αφορά όλο το σχολείο και όχι μόνο την Γ΄ Λυκείου! Δηλαδή στις άλλες τάξεις τι θα γίνει με τα μαθήματα που χάνονται; Θα μετακινηθούν μήπως σταδιακά και τα άλλα παιδιά στο Λύκειο Νεάπολης;


Η φοίτησή μας στην Αθωνιάδα, υπό την σκέπη και προστασία της Παναγίας μας, υπήρξε συνειδητή επιλογή μας!

Δεν έχουμε καμία θέση σε κανένα άλλο σχολείο εκτός Αγίου Όρους, όπου και επιλέξαμε να περάσουμε μία από τις ωραιότερες και καθοριστικότερες περιόδους της ζωής μας!
Θα παραμείνουμε εδώ μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς!
Παρακαλούμε πολύ σκεφτείτε πραγματικά υπεύθυνα και μη μας στερείτε το αναφαίρετο δικαίωμά μας να αποφοιτήσουμε από το σχολείο της επιλογής μας!


 ΧΡΟΝΙΚΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΘΩΝΙΑΔΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ

Η ιστορική πορεία της Αθωνιάδας ξεκινά στα πέτρινα χρόνια της τουρκοκρατίας με πρώτο εμπνευστή  το Βατοπεδινό προηγούμενο Μελέτιο, ο οποίος ξεκινά τις διεργασίες ιδρύσεως ενός σχολείου ανωτάτου επιπέδου. Ωστόσο οι ανυπέρβλητες δυσκολίες δεν θα  αντιμετωπίζονταν χωρίς την υλική και ηθική στήριξη του πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Κυρίλλου του Ε. Το 1750 εκδίδει Πατριαρχικό Σιγίλλιο, το οποίο ρυθμίζει τα σχετικά με τη λειτουργία του σχολείου καθώς επίσης και τους τρόπους ανεύρεσης οικονομικών πόρων από πηγές του Πατριαρχείου και σημαντικών Ελλήνων της εποχής. Πρώτος Σχολάρχης της Ακαδημίας υπήρξε ο Νεόφυτος  Καυσοκαλυβίτης με σπουδές στα σημαντικότερα πνευματικά κέντρα του τότε Ελληνισμού , την Πόλη, την Πάτμο και τα Γιάννενα χωρίς ωστόσο να καρποφορήσουν οι προσδοκίες που γεννήθηκαν με την ίδρυση της Σχολής.

Το 1753 διορίζεται διδάσκαλος στην Αθωνιάδα ο Ευγένιος Βούλγαρης που έμελλε να συνδέσει το όνομά του με την Πανευρωπαϊκή λάμψη της σχολής. Γνώστης της Λατινικής, Γερμανικής. Εβραϊκής, Γαλλικής, Τουρκικής, Ρωσικής, Χαλδαϊκής και Αραβικής, δεινός ρήτορας αλλά και σπουδαίος επιστήμονας της θεολογίας, της φιλοσοφίας αλλά και των  φυσικών επιστημών. Στα  έξι χρόνια της θητείας του στη διεύθυνση της Σχολής αυτή θα γνωρίσει μέρες τεράστιας πνευματικής ακμής. Η παρουσία του φημισμένου δασκάλου στο Άγιον Όρος θα συνδυαστεί με την παρουσία σπουδαίων συνδιδασκάλων όπως του Παναγιώτη Παλαμά εκ Μεσολογγίου μετέπειτα πρωτεργάτη της ίδρυσης της Παλαμαίας Σχολής.

Μαθητές από όλη την Ελλάδα αλλά και Έλληνες της παροικίας θα φτάσουν στην Αθωνιάδα διψασμένοι να παρακολουθήσουν την καινοτόμο διδασκαλία του σπουδαίου διδασκάλου. Το πρόγραμμα  της σχολής περιλαμβάνει δύο κύκλους μαθημάτων : τα φιλοσοφικά και τα μαθηματικά κατά το πρότυπο αντίστοιχων σχολών του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Το επίγραμμα στον πυλώνα της εισόδου «ΓΕΩΜΕΤΡΉΣΩΝ ΕΙΣΊΤΩ, ΟΥ ΚΩΛΥΩ. ΤΩ ΜΗ ΘΕΛΟΝΤΙ, ΣΥΖΥΓΩΣΩ ΤΑΣ ΘΥΡΑΣ» φανερώνει ότι οι προϋποθέσεις που προσφέρει τώρα είναι εκείνες που είχε ποθήσει παλιότερα την εποχή των μεγάλων σχεδίων. Ο Ευγένιος Βούλγαρης θα διαδώσει τη φήμη της Αθωνιάδας σε όλο τον πνευματικό κόσμο της εποχής του. Οι πλούσιες πνευματικές του δυνάμεις , η πεισματική του θέληση, η ακμαία μαχητικότητά του και ο πληθωρικός ενθουσιασμός του είναι τα εφόδια που θα τον οπλίσουν στην αντιμετώπιση των πολλών δυσκολιών.

Μετά την εποχή του Βούλγαρη η  Αθωνιάδα  θα γνωρίσει περιόδους μειωμένης ακμής αλλά και μεγάλων πνευματικών εκλάμψεων προσφέροντας πολύτιμη πνευματική βοήθεια στο σκλαβωμένο Γένος. Οι απόφοιτοι της σχολής επιστρέφοντας στις ιδιαίτερες πατρίδες τους θα φέρουν σε κάθε γωνιά της Ελλάδας τα φώτα της Παιδείας που έλαβαν εκεί. Το 1821 η σχολή διακόπτει τη λειτουργία της λόγω της επανάστασης και θα επαναλειτουργήσει ξανά το 1842. Το 1844 με εράνους χτίζεται το νέο κτήριο στις Καρυές του Αγίου Όρους . Από το 1930 μέχρι σήμερα μια νέα περίοδος αρχίζει για την Αθωνιάδα όταν με απόφαση της Ι. Κοινότητας, μεταφέρεται στον εξωτερικό ξενώνα της Σκήτης του Αγ. Ανδρέα με Σχολάρχη τον Αρχιμανδρίτη Αθανάσιο Παντοκρατορινό, πτυχιούχο της Θεολογίας, μια φωτισμένη αγιορείτικη φυσιογνωμία. Από το 1940 ως το 1953 λόγω του πολέμου αναστέλλεται η λειτουργία της Σχολής. Έκτοτε συνεχίζει αδιάλειπτα την λειτουργία της αποτελώντας το αρχαιότερο σε λειτουργία σχολείο της Ελλάδας.

Η  ΑΘΩΝΙΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΣΗΜΕΡΑ
Σήμερα η σχολή συνεχίζει στη λειτουργία της με 52 μαθητές στον ξενώνα της σκήτης του Αγίου Ανδρέα στις Καρυές του Αγίου Όρους. Λειτουργεί ως Εκκλησιαστικό Γυμνάσιο και ως Γενικό Εκκλησιαστικό Λύκειο, ενώ ο τίτλος της Ακαδημίας τελεί υπό αναστολή.

Το απολυτήριο του Λυκείου είναι ισότιμο με των άλλων λυκείων Μέσης εκπαίδευσης. Οι Μαθητές παρακολουθούν μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής και κατόπιν αποφάσεως του Συλλόγου Διδασκόντων και  του καθηγητή της Μουσικής λαμβάνουν πτυχίο βυζαντινής μουσικής ισότιμο ωδείου.

Επίσης  παρακολουθούν προαιρετικά μαθήματα Αγιογραφίας και μετά από επιτυχή συμμετοχή στις εξετάσεις λαμβάνουν τίτλο σπουδών Αγιογράφου για επαγγελματική χρήση.
Στο χώρο του σχολείου στεγάζεται οικοτροφείο στο οποίο οι μαθητές διαμένουν και σιτίζονται. Στα νεότερα χρόνια της λειτουργίας της η Σχολή έχει να επιδείξει πλήθος διακεκριμένων αποφοίτων σε όλους τους χώρους μεταξύ των οποίων καθηγητές Α.Ε.Ι αλλά και πλήθος  Μητροπολιτών, ιερέων και μοναχών.

Οι μαθητές ζουν στη σχολή κατά κοινοβιακό τρόπο συμμετέχοντας ενεργά στις Ιερές Ακολουθίες της Σχολής. Επισκέπτονται τακτικά τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους αποκτώντας πολύτιμα βιώματα της Αγιορείτικης Παράδοσης.

του Θοδωρή Δούκα

Δημοσιεύτηκε στο  http://www.salonicanews.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου